online marketing

Hoe je leads om kunt zetten in verkopen

Je (online) bedrijf kan niet groeien tenzij je twee dingen doet. De klanten houden die je al hebt en nieuwe klanten krijgen. Sales en marketing zijn zo belangrijk dat Amazon bijvoorbeeld al meer dan 86.000 boeken heeft die claimen dat ze de beste manier hebben voor het omzetten van leads naar verkopen. In de digitale wereld zie je de termen sales en marketing vaak elkaar afwisselen, maar in realiteit zijn het twee verschillende onderdelen van een proces.

Marketing resultaten in leads

De eerste stap van je online business te laten groeien is namen van je aanstaande klanten te verzamelen. Leads vinden is de primaire taak van elke website, zeker als ze in de service industrie zitten.

Website marketing concentreert zich op het krijgen van bezoekers op de website en er een verbinding mee te krijgen voor een langdurige relatie. Normaal gesproken is het doel het verzamelen van de naam en e-mailadres. Wanneer je deze hebt kun je naar hen toe gaan met e-mails, in plaats van dat je ze naar jou moet ‘lokken.’

De makkelijkste manier om een e-mailadres van van een potentiële klant te krijgen is om er iets voor terug te geven. Dit heet ook wel een lead magnet (lead magneet). Dit is een voorbeeld van zo een lead magnet:

In dit geval kan de bezoeker een collectie van gratis recepten ontvangen. Deze website verzamelt e-mailadressen zodat ze hun aanbied kunnen sturen. Dit geeft ze niet alleen de mogelijkheid om de contactinformatie te krijgen, maar het valideert ook de lead.

Elk persoon die dit recept download is geïnteresseerd in de producten van deze website. Ze zijn veel betere ‘prospects’ (potentiële klanten) dan willekeurige bezoekers die misschien per ongeluk op de website hebben geklikt.

Zet leads om in sales

Het verzamelen van e-mailadressen is slechts de eerste stap in het proces van leads omzetten in verkopen. Nadat je een rendabele prospect hebt gevonden, moet je hier achteraan gaan. Een effectieve manier om je leads te bereiken is met nieuwsbrieven via e-mail.

Ondanks spamfilters blijft e-mail de nummer 1 communiecatie tool voor bedrijven. Uit een enquête door een grote E-mail Service Provider uit de VS blijkt dat e-mail op nummer 1 staat op de lijst van marketing activiteiten die kleine bedrijven het meest effectief vinden.

E-mail is zowel goedkoop als efficiënt. Services zoals Aweber en Mail Chimp laten je jouw leads in segmenten zetten en je kunt e-mails schrijven naar iedereen, zonder dat ze zien dat je dit naar meerdere personen stuurt. Dit is waar je begint met het sales proces, ook wel bekend als de conversie.

Hoe je e-mail nieuwsbrieven gebruikt om leads naar verkopen om te zetten

Wanneer je een database van leads hebt, kun je werken aan het omzetten van deze leads naar verkopen. Een deal sluiten gebeurt enkel met aanhoudende en consistente inspanningen. Een manier om dit te doen is door ze geïnformeerd te houden. Hier zijn een aantal overduidelijke dingen die je wilt communiceren:

  • Nieuwe producten
  • Nieuws uit de sector
  • Speciale aanbiedingen

Een andere manier om ze te bereiken is wat subtieler. Leid je prospects op. Als je bijvoorbeeld grasmaaiers verkoopt, communiceer hoe het maaien van patronen het groeien van het gras beïnvloed. Leg uit hoe scherpe messen schade aan het gras voorkomen. Daarna gooi je een tekst over de scherpte van jouw grasmaaiermessen erin.

Educatie met blog posts

Je kunt je leads wekelijks of maandelijks met blog posts iets leren. Zoek relevante onderwerpen voor je service of product en schrijf er over. Zorg ervoor dat de informatie feiten zijn, diep op de stof in gaan en waarde bieden. Je bent je product niet aan het verkopen in een blog, maar je laat de waarde in een algemene (niet zo overduidelijke manier) zien.

Blog posts doen heel veel dingen. Ze informeren, vestigen geloofwaardigheid en bieden speciale aanbiedingen. Als een toegevoegde bonus helpt het om in Google te ranken als je blogt.

De truc voor het gebruiken van je blog voor het omzetten van leads naar sales, is het gebruik van de juiste marketing processen.

  • Schrijf elke week een nieuwe blog post dat educatief is en een waardevolle inhoud heeft.
  • Link er naartoe in je nieuwsbrieven, met een goed programma zoals Aweber of een andere programma.
  • Voeg een sterke ‘hook‘ of Call to Action toe in zowel de blog post als de nieuwsbrief.

Gebruik je call to action voor een geweldige aanbieding of om ze een uitnodiging te geven in de volgende stap van je verkoop proces.

De Call to Action schrijven

Het schrijven van een call to action vereist een aantal belangrijke overwegingen. Als eerste wil je de stappen van de reis van je klant identificeren. Hoe veel ja’s moet je horen voor je de verkoop kunt doen. Toen je prospect zijn/haar e-mailadres aan jou heeft gegeven was het de eerste ja. Als ze de tijd hebben genomen om jouw e-mail te openen, was het een tweede ja. Hebben ze de blog gelezen? Zo ja, dan is dat een derde ja.

Elke keer wanneer jouw prospect ja zegt zal de weerstand verminderen. Vertrouwen bouwt op en je komt dichter bij de verkoop. Om leads in verkopen om te zetten heb je die laatste ‘hook‘ nodig: een aanbod wat ze niet kunnen weigeren.

  • Identificeer een overduidelijk voordeel
  • Geef een overduidelijk commando of richting
  • Geef de lezer bewijs hoe anderen voordeel hebben behaald

Zo ben ik bezig met een gratis e-book. Dit kun je straks gratis krijgen. Dit e-book zal naar mijn idee net zo veel waarde bieden als andere betaalde boeken. Dit zal jou dus waarde geven en ik zal de download in elke blogpost en nieuwsbrief laten zien. Ik wil dat je deze gratis kan krijgen, voordat je een eventueel product zou kunnen kopen.

Het omzetten van leads naar sales is geen stiekeme business. Het is leren. Je moet je klanten vertellen wat jij aanbiedt en waarom dat de beste optie is. Door het gebruik van lead magneten kun je e-mailadressen verzamelen om er vervolgens nieuwsbrieven naartoe te sturen. Dit is een van de beste manieren om potentiële klanten alles over jouw bedrijf te laten weten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *