De 6 domste fouten die slimme mensen maken bij het huren van een webdesigner

Ik wil wat met jou delen wat de meeste website designers niet willen dat jij weet. De reden dat ze niet willen dat jij dit leest is omdat de meeste webdesigners zichzelf als een tovenaar neerzetten met geheime magische krachten. Dit gebruiken ze om klanten te laten denken dat webdesign veel moeilijker is dan het werkelijk is. Deze richtlijnen zullen je helpen om een aantal domme fouten te voorkomen, die slimme mensen anders maken bij het huren van een webdesigner.

1. Te weinig betalen

We willen allemaal iets en er zo min mogelijk voor betalen. Ook bij webdesign is dit niet anders.

De meeste mensen vertellen zichzelf dat als ze duizenden euros moeten betalen voor een webdesign, dat geld is wat ze verliezen. Als ze vervolgens een website bouwer kunnen vinden voor honderden euros, zijn ze blij omdat dit geld is wat ze besparen.

Dat is natuurlijk niet helemaal zo.

Het uiteindelijke doel voor een website is om geld te verdienen, niet om aan uit te geven. De meeste mensen hebben websites gebouwd om hun services of producten te verkopen. In beide gevallen wordt er dus geprobeerd om geld te verdienen. Door te bezuinigen op je website loop je het risico om een onprofessionele website te krijgen die niet zoveel opbrengt als wanneer je een professionele website zou hebben.

Huur niet een designer van een gigantisch bedrijf

Als je online zoekt kom je langs veel van die gigantische bedrijven die claimen dat ze voor jou een volledig “custom design” kunnen maken voor €1000.

Maar nu komt de aap uit de mouw. Deze website design firma’s verkopen jou een template, waar ze enkel de kleuren aanpassen. De echte designer is waarschijnlijk iemand in Inda of Bangladesh die je nooit zal spreken.

De website zelf zal waarschijnlijk een vrij algemene look hebben.

Het ergste van alles is dat je mag betalen voor extra pagina’s, een e-mailadres, een CMS (Content Management System), contactformulier etc. Je gaat hierdoor waarschijnlijk meer betalen dan de prijs die ze hebben aangeboden.

Denk niet aan het directe resultaat door jezelf wat geld te besparen aan het begin. Denk aan de lange termijn en wat de impact is van het hebben van een onprofessionele website.

2. Te veel te betalen

Mensen kunnen vaak bijgelovig en makkelijk geïntimideerd worden om te geloven dat webdesigners magische krachten hebben, die ze echt niet bezitten.

Hier is een geheim over webdesign: er zijn geen geheime en geavanceerde programma’s voor het maken van designs.

Of je nou 1.000 of 100.000 euro betaalt, voor zover het over het design gaat, zal het het vrijwel altijd gewoon HTML en CSS code zijn. Een extra 10.000 euro betalen voor je website zal niets veranderen aan het feit dat het een website gemaakt op HTML en CSS is.

Laat een groot high-end design bureau jou niet voor de gek houden.

Als je naar een website zoals bijvoorbeeld Apple.com gaat, wat een hele mooie website is, bestaat het design nog steeds uit CSS en HTML. Natuurlijk gebruiken ze een hoop andere scripts voor functionaliteit, maar wat betreft het design is er niets speciaals aan de hand.

Maak dus niet de fout om teveel te betalen voor je website als dat niet nodig is. En laat complexe vaktermen voor webdesigners je niet intimideren om te denken dat een designer een tovenaar is.

3. Een designer huren om je website te bouwen

Designers, of het nou webdesigners of grafische designers zijn, zijn van nature artistiek.

Hiermee bedoel ik dat ze het zichzelf vooral aantrekken hoe iets eruit ziet en of het er esthetisch uit ziet.

Maar!

Veel designers begrijpen het hebben van een website niet. Het is namelijk niet enkel om mooi te zijn.

Nee, het doel van een website is om een bezoeker uit te dagen om contact met jou op te nemen zodat ze op een dag jouw producten kopen. Het probleem met het werken met een designer die teveel op het design let, is dat het doel vervaagd.

Bedoel ik hiermee dat je een lelijke website moet hebben? Nee, zeker niet. Ik ben juist voor het hebben van een mooie website.

Maar het is belangrijk om te onthouden dat je de schoonheid van je website niet op je bankrekening kunt storten.

Wanneer je een goede website hebt bezocht denk je niet “Wauw! Wat een mooie website!” maar “Wow! Ik moet dat product zo snel mogelijk hebben!”

4. Geen CMS krijgen

CMS staat voor Content Management System en is precies wat het is. Het is een programma dat jou de mogelijkheid geeft om je content te managen en je website zelf te updaten.

Vroeger was het enkel mogelijk om een website te updaten door zelf handmatig elke pagina de code te veranderen. Tegenwoordig is het heel simpel met een CMS zoals WordPress. Je kunt zo bijvoorbeeld zelf tekst, afbeeldingen en pagina’s toevoegen.

Ook het installeren van WordPress is heel makkelijk zoals ik hier heb laten zien.

Zonder CMS zit je vast aan een website developer die je steeds extra geld mag betalen als je een wijziging op je website wilt.

Niet alleen het geld is een issue, maar ook als je snel iets wilt wijzigen door een foutje bijvoorbeeld. Je bent afhankelijk van de snelheid van de designer en dat is echt iets wat je niet wilt in jouw online business.

5. Niet uitkijken voor verborgen kosten

Veel designers zullen je lokken met goede prijzen, om je achteraf te verrassen met eindeloze up-sells en overige kosten.

De beste manier om dit te voorkomen is door zeer duidelijk te zijn wat het project nodig heeft. Ook is het slim om alles in een contract te (laten) zetten zodat het zwart op wit staat wat de bedoeling is.

Twee rode vlaggen om voor op te passen zijn als de designer geen geld terug garantie geeft of als de designer niet veel goeie reviews heeft.

Een geld terug garantie, in het contract meegenomen, laat de designer zien dat deze serieus is over wat ze doen en niet hun business doen om mensen op te lichten.

Veel kwalitatieve reviews met directe links naar de websites laat zien dat een designer over het algemeen goed werk levert een mensen achter hem/haar staan. Wees niet bang om contact op te nmen met een aantal oude klanten van een webdesigner om te vragen hoe hun ervaring is geweest.

6. Niet goed met SEO en Social Media

Het heeft geen enkel nut om een mooie website te hebben als niemand er naartoe gaat. Er zijn heel veel mensen die een dure website hebben laten maken om er vervolgens geen bezoekers te hebben.

De beste twee bronnen van bezoekers zijn mond tot mond reclame zoals via Social Media en via Google, wat SEO is.

Social Media betekent websites zoals Facebook, Twitter, Youtube etc. Dit is waar mensen samenkomen en praten over hun ervaringen. Jouw website kan tussen deze ervaringen komen.

Het is zeer belangrijk als je designer een goede grip op SEO en Social Media heeft zodat deze een strategie kan ontwikkelen om beiden te integreren in jouw website.

Vraag aan jou

Weet jij nog iets waar je op moet letten bij het huren van een designer? Laat het weten in de reacties!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *